Kontakt mig på 28 11 03 20

Kan man volte i yankar sulcyen?

Der findes kopier og originaler, og som den første proff. stald i Danmark købte jeg en rigtig amerikansk produceret sulcy hjem efter yanker princippet.

Markedet domineredes af Spyder og Ufo vognene, og da Spyder lavede deres hidtil klart bedste Tornado model, slog jeg til og bestilte direkte fra fabrikken.

Som kusk er man placeret i slipstrømmen bag hesten, idet man sidder lavere og længere fra, end i en konventionel sulcy.

Den er fremstillet i ultra stærkt og retningsstabilt flystål, og mht. retningsstabilitet kulfibervognene overlegen.

Derimod er materialet tungere endt kulfiber, men lettere end de traditionelle træ/jernvogne.

Ideen er udviklet til mile baner og autostart, men siden blev de alligevel trods det der ikke er lagt op til sidestænger, et stort hit på half mile baner, nogle gange i kombination med en sidestrop.

Da sædet er placeret langt bag bommen og balancen er lagt om, vil vognen og kuskens tilbagelænede stil være med til at forlænge hestens svævefase og skridtlængde og på sin vis  "skubbe" hesten fremad.

Men den er også smallere indvendigt, hvilket gør at der spares meter i et løb nu vi kører på rundbaner.

Og deri ligger problematiken ved voltning til gengæld også, især hvis man ere mange i volten, eller skal vende på lidt plads.

Desuden udvikledes der samtidig nærmest friktionsfri lejer til hjulene, som rummer en del af successen for konceptet.

Jeg er stor fan af disse vogne, og overbevist om at de øger de fleste hestes fart, når opgaven og hesten er klar til det.

Til gengæld er jeg ikke overbevist om dens kvaliteter i voltestart, med mindre der er rigtig god plads i volten.

I dag prøver vi Toxy Smed i staldens Tornado vogn fra spor 1 i voltestart med 4 i volten.

Hesten har før glimret i sulcyen, men i voltestart er det 50/50 vil jeg mene.